top image

כתיבת צוואה עם עו”ד

כתיבת צוואה

כתיבת צוואה עם עו”ד

בשיטוט באתרי אינטרנט שונים, נדמה כאילו כתיבת צוואה – מעולם לא היתה קלה ופשוטה יותר. נוסח כמעט מוכן: פשוט להוריד קובץ למחשב האישי, להקליד שם, כתובת ומספר תעודת זהות, וזהו. בתקופת הקורונה, הגשת צוואות אף הפכה להיות מקוונת, כמעט “שגר ושכח”. גישה אחרת, היא לבחור עורך דין (מבין עשרות אלפי עורכי הדין בישראל) להכנת צוואה, להכתיב לעורך הדין את רצונם, וכל שנותר לעורך הדין לעשות הוא לאמת את כשרות המצווה ואת כשרות הצוואה. כך ייראה רצונכם האחרון? כך תצליחו לוודא שהיורשים שלכם יזכו לחלק שרציתם להוריש להם? כך תמנעו עימותים וסכסוכים משפחתיים? בצורה הזו באמת תוכלו להגן ולהיטיב עם יקיריכם? כתיבת צוואה עם עו”ד, היא הבחירה הנכונה, המקצועית והבטוחה ביותר. משרד וולר ושות’.

תהליך הכנת ועריכת צוואה או ייפוי כח מתמשך, אינו תהליך פשוט, טכני, סטנדרטי או קצר. זו אחת ההחלטות האישיות הקשות, המורכבות והרגישות ביותר. היא מסתכלת על העבר ומנסה לצפות את העתיד. כאשר מדובר במסמכים משפטיים, האמורים לעמוד בהוראות חוק הירושה, תשכ”ה – 1965, ובכללים טכניים ונוקשים, ואמורים להשמיע את רצונו האחרון של המצווה, שלא ניתן לשמוע עוד את קולו, את עמדתו, את רצונותיו או את צרכיו, גם כשהמציאות משתנה – תהליך הכנת צוואה או ייפוי כח מתמשך, אצל עורך דין מומחה – הכרחית וחיונית.

 

למה צריך צוואה?

לצוואה יש חשיבות מכרעת לחלוקת הרכוש, לאחר הפטירה. זאת, מכיוון שהיא מבטיחה את חלוקת הנכסים לפי רצון המצווה, והיא אינה כפופה להוראות החוק. ללא צוואה, הרכוש (העיזבון) כפוף להוראות חוק שונות, התערבות בתי המשפט, ואף לדין הזר. במקרה בו יש צורך לסטות מהוראות החוק (ידועים בציבור, לדוגמה), צוואה היא הכלי היחיד לעשות כן. בנוסף, צוואה שנכתבת כנדרש, מפחיתה את הסיכון למחלוקות בין בני משפחה, או בעסק. הדבר יכול לסייע במניעת סכסוכים פוטנציאליים ומאבקים משפטיים שעלולים להיווצר כאשר אין הוראה ברורה כיצד לחלק את רכוש המנוח. מעבר לכך, צוואה מאפשרת לך למנות מנהל עיזבון, שיהיה אחראי על ניהול הרכוש וידאג למימוש רצונותיך. במקרה של ילדים קטינים, אנשים בעלי מוגבלויות, רכוש רב, סכסוכים משפטיים, פשיטות רגל וכיוצ”ב, זה הפתרון המיטבי.

 

תהליך כתיבת צוואה

מתחילים, בראש ובראשונה, בהקשבה ללקוח: הקשבה לסיפור החיים, למסע האישי, לסיפור המשפחתי, להצלחות, לכשלונות, לחששות ולפחדים. אנו מתמקדים יחדיו בבירור הרצונות המדויקים, בהעלאת תרחישים שונים. מנסים לדייק רצונות, העדפות ובחירות. לאחר מכן, אנו מתמקדים בבירור הצרכים, במיפוי מעגלי הקרבה המשפחתיים, בסטטוס האישי והמשפחתי של הילדים, יחסי הכוחות המשפחתיים. אנו שמים לב למקום המגורים של היורשים העתידיים, עיסוקם, השכלתם ויכולותיהם, צרכים מיוחדים של היורשים, סכומים או תמיכות שקיבלו בחיי המוריש, “טבלאות צדק” שנערכו במהלך השנים, ועוד. לאחר שלב זה, ממשיכים בבדיקת הנכסים הרשומים והבלתי רשומים, התחייבויות, אמדנים והערכת שווי.

את כל התהליך הזה, מעלים עורך הדין והלקוח, יחדיו, על הכתב. אנו משרטטים את מעגלי הקרבה, יורשים וצאצאיהם. אנו רושמים בבירור את הנכסים וההתחייבויות, ומשרטטים תרחישים אפשריים, תהליכי זרימה ופתרונות רצויים. באופן זה, מתחדדות הדילמות: מה יקרה אם אחד מהיורשים לא יהיה בחיים, לא יהיה כשיר, או יתגרש? המשך פעילות העסק המשפחתי? מה יקרה אם בן הזוג שנותר, יתחתן בשנית? מה יקרה אם בן הזוג הנותר, יעניק במתנה את הנכסים המשותפים? כיצד מכסים על חובות, ככל שקיימים? מה יקרה עם דירת המגורים, ככל שנלקחה “משכנתא הפוכה“? ועוד סיטואציות ותרחישים שונים.

פעמים רבות, עורך הדין והלקוח מוצאים לנכון לערוך הערכת כשירות רפואית, ומתעדים אותה. זאת, בכדי לוודא שאף גורם לא יוכל לערער או להשיג על הצוואה.

ההצלחה בתהליך עריכת צוואה או ייפוי כח מתמשך, טמונה ביכולת לגרום ללקוחות לברר ולשקול את צרכיהם ורצונותיהם. בכל המקרים, לאחר פגישת העבודה הראשונה עם הלקוח, מתחדדות אצל הלקוח נקודות או שאלות מסוימות. רק לאחר מכן, כשהדברים מתבהרים, ניתן לגשת יחדיו לעריכת המסמך המשפטי, בצורה שקולה ונאותה. ידע משפטי, מקיף ככל שיהיה, לא יועיל, אם הלקוח ועורך הדין, לא הצליחו לברר לעומק את צרכי הלקוח ורצונותיו.

 

במהלך למעלה מ-40 שנות עריכת דין, ערך וליווה עו”ד פנחס וולר, אלפי לקוחות, שהכינו וערכו צוואות, ייפוי כח מתמשך, ירושות ועזבונות, ושמש כמנהל עזבון, לבקשת המצווים או במינוי מטעם בתי המשפט. עו”ד פנחס וולר נתן עדויות ותצהירים במאות תיקים, אימת מסמכים ותעודות, נוכח וסייע למצווים וליורשים. כעורך דין וכנוטריון המתמחה בתחום, אשמח לסייע גם לכם. צרו קשר, כבר עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים