top image

חובת התקנת פאנלים סולאריים בבניינים חדשים

פאנל סולארי על גג בניין משותף, מערכות סולאריות בבתים משותפים

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה ביום 6/8/2024, תיקון לתקנות התכנון והבניה, לפיהן כל בניין חדש שאינו למגורים וכל בית מגורים צמוד קרקע חדש יחויבו בהתקנת מערכות סולאריות (PV) לייצור אנרגיה מתחדשת. התקנות החדשות שקידמו משרד האנרגיה והתשתיות, המשרד להגנת הסביבה, מינהל התכנון ורשות החשמל, קובעות כי כל בניין חדש שאינו למגורים (כלומר מבני ציבור, תעשייה ומסחר), אשר שטח הגג שלו עולה על 250 מ”ר, יהיה חייב להקים מתקן לייצור אנרגיה מתחדשת. בנוסף לכך, גם בנייה חדשה צמודת קרקע למגורים, ששטח הגג שלה 100 מ”ר, התקנות מחייבות הקמת מתקן פוטו־וולטאי בהיקף מינימלי של 5 קילו־וואט. על משמעויות השינוי הרגולטורי ועל מערכות סולאריות בבתים משותפים, קראו כאן.

 

חלק מהבתים המשותפים אינם מתאימים בשל שטח גג קטן מידי, מכדי שזה יהיה משתלם כלכלית.  אתגרים טכניים אחרים הם אתגרים בגישה לגג, מערכות קיימות בגג (מזגנים, צ’ילרים, דוודי שמש וכו’), הצללות מבניינים קרובים, צורך בהגדלת לוחות חשמל, צורך בתיקון מקדים לגג (נזילות), וכו’.

אתגרים כלכליים

לקיחת הלוואה לצורך רכישה והתקנה של מערכת סולארית, מחייבת הסכמה של בעלי הדירות. אלא שעל פי רוב, לא ניתן לקחת הלוואה כבניין, על בעלי הדירות להוציא מכיסם לצורך הקמת המערכת: בעלי הדירות אינם מעוניינים להוציא כסף בהווה עבור תשואה עתידית או עבור מטרה משותפת. בנוסף לכך, מכירת דירה, קיומם של שוכרים, משנה את תמהיל בעלי הדירות, ומחזק את ההיסוס בביצוע השקעות לטווח ארוך.

אתגרים רגולטוריים

בבית פרטי, כידוע, אין צורך בהסדרה למול השכנים. אולם בבתים משותפים (שהם רובם של הבתים בישראל), יש צורך בהסכמה ובשיתוף פעולה עם יתר בעלי הדירות. אם כי תיקון 34 הפחית את הרוב הנדרש לכדי 66% מקרב בעלי הדירות, עדיין יש צורך בשיתוף פעולה שוטף של הדיירים, בשלב ההקמה ובשלב התפעול. כך לדוגמה, קיים קושי להחליט בין ההצעות והמודלים השונים למימון, יכולת כפיית מימוש ההחלטה על דיירים סרבנים, ועוד.

 

 

משרד עורכי דין וולר ושות’ מעניק ליווי וייעוץ משפטי, לרשויות מקומיות, יזמים, תאגידים עירוניים, חברות מסחריות, בתחומים המוניציפאליים, דיני איכות הסביבה, דיני המקרקעין ותחום התכנן והבניה. לכל שאלה, צרו קשר.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים