top image

כיצד מקבלים החלטות בייפוי כוח מתמשך?

מחלות זקנה

כיצד מקבלים החלטות בייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך, נועד לצפות פני עתיד. אלא שהעתיד אינו נראה לעין, וקשה לקבל החלטות, עבור כל מגוון הסיטואציות האישיות, הרפואיות, המשפחתיות או הכלכליות. גם ייפוי הכוח המדויק והמפורט ביותר, לא יוכל לכסות את כל מרחב האפשרויות בעתיד. באופן כללי, העובדה שאדם אינו כשיר לקבל החלטות, אינה שוללת את יכולתו להביע רצון. לעיתים הרצון העכשווי, שונה מההנחיות. סעיף 32ט(ב) לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, קובע את הדרכים לקבלת החלטות ואת המדרג שלפיו יפעל מיופה הכוח.

ההתייחסות אל מיופה הכוח, כאשר הוא אינו כשיר

טרם קבלת ההחלטות בענייניו של הממנה, על מיופה הכוח לפעול, בכדי להסביר לממנה את מצבו, באופן ברור, פשוט ונהיר ככל הניתן, בהתאם ליכולת הבנתו. עליו לנסות שתינתן לממנה האפשרות, בכל זמן, לקבל החלטות על עצמו. על מיופה הכוח לפעול בדרך שתאפשר לממנה לשמור על ערכיו התרבותיים והדתיים, לשמור על קשרים עם בני משפחה וחברים, לסייע לו להשתתף בקהילה, ולהמשיך את חייו, ככל שניתן. ניתן ורצוי לשתף ולהתייעץ עם בני משפחה, חברים ובעלי מקצוע.

דרך קבלות החלטות של מיופה הכוח בענייני הממנה  

  • אם קיימות הנחיות מקדימות באותו העניין – יפעל מיופה הכוח על פיהן.
  • ככל שאין הנחיות מקדימות – על פי רצון הממנה, אם ניתן לשתף את הממנה בהחלטה, ולשמוע את דעתו, ככל שניתן לבררה.
  • אם לא ניתן לברר את רצון הממנה – בהתאם לרצון הממנה, כפי שהובעה בעת שהיה מסוגל להבין בדבר. לחילופין, כפי שניתן ללמוד מייפוי הכוח המתמשך שהעניק, או מהתנהגותו בעבר, והכל בהתחשב בהשקפת עולמו ואורח חייו כפי שהיו בעבר.
  • אם לא ניתן לעמוד על רצונו של הממנה – יפעל מיופה הכוח בהתאם לטובת הממנה. יש להדגיש כי במידה ולא ניתנו הנחיות מקדימות, לא ינקוט מיופה הכח כל פעולה או יקבל החלטה אם אלו יביאו לפגיעה של ממש בממנה.

לגבי עניינים אישיים, מהותיים, או עניינים רפואיים מהותיים, אסור למיופה הכוח לפעול בניגוד לרצונו העכשווי של הממנה.

פניה לבית המשפט

במקרים בהם מתגלית סתירה בין ההנחיות המקדימות לבין הרצון העכשווי של הממונה, ומיופה הכוח אינו בטוח כיצד לפעול – עליו לפנות לבית המשפט לענייני משפחה, על מנת שזה יורה כיצד לפעול. כך גם נדרשת פניה לבית המשפא, במקרה שבו חדל מיופה הכוח לפעול, בתחום שבו היה מיופה הכוח היחיד, ואין לו מיופה כוח חלופי.

 

הסדרת הסמכויות בין מיופי הכוח בייפויי כוח מתמשכים

אנחנו ממליצים למנות מספר מיופי כוח. זאת, בין היתר, לצורך “גיבוי”, וכן למקרים בהם מבקש הממנה לקבוע מיופי כוח שיהיו אחראיים, כל אחד, על העניינים הרכושיים, הרפואיים והאישיים. מנגד, במקרים בהם ממונה יותר מאדם אחד כמיופה הכוח, עלולה להתעורר שאלה משפטית מעשית בדבר סמכות כל אחד ממיופי הכוח. במילים פשוטות, האם ייפוי הכוח מסמיך את כל אחד ממיופי הכוח לפעול באופן עצמאי, או שמא על מיופי הכוח לפעול אך ורק במשותף.

המענה לשאלה זו הוא בהתייחסות מפורשת במסמך ייפוי הכוח המתמשך: על הממנה לציין, באופן ברור ומפורש, מה היקף ותחומי מיופי הכוח, מהם הנושאים בהם כל אחד רשאי לפעול, וכיצד עליהם לשתף פעולה. אלא שהמציאות היא מורכבת, ומטבע הדברים – קשה לצפות כל סיטואציה בעתיד. יתר על כן, קיימים ייפוי כוח מתמשכים שכבר הופקדו, שלא קבעו דבר בעניין הסדרת הסמכויות (“ייפוי כוח מתמשך שותק”). לפיכך, נראה כי כל עוד לא צוין אחרת בייפוי הכוח המתמשך, אזי על מיופי הכוח לפעול במשותף ביניהם. עם זאת, בפעולות חירום, דחופות, מוסמך כל אחד ממיופי הכוח לפעול לבדו, ובלבד שיהיה זאת באופן סביר.

 

הכרעה במחלוקת בין מיופי כוח

במקרים מסויימים, ניתן לקבוע מנגנון של מעין “בוררות” בין מיופי הכוח. לצורך זאת, יש לכתוב זאת במפורש, ולציין אילו ראיות יוכיחו כי התקבלו הכרעות. ככלל, נדרשת זהירות כי מנגנון ההכרעה לא יהיה מורכב מדי, וכן שיהיה מפורט וברור.

יכולת הממנה להביע רצון (לאחר הפעלת ייפוי כוח מתמשך)

ככלל, העובדה שאדם אינו כשיר לקבלת החלטות איננה שוללת את יכולתו להביע רצון. בהחלט ייתכנו מקרים שבהם הרצון העכשווי יהיה שונה מהרצון שהביע הממנה בעבר, במסגרת ההנחיות המקדימות. לפיכך, סעיף 32ט(א) לחוק קובע, כי על מיופה הכוח לשתף את הממנה בכל החלטה הנוגעת אליו, ולשמוע את דעתו, ככל שניתן לבררה. סעיף 32ט(ב) מפרט את ההליך לפיו על מיופה הכוח לפעול, ולפיו אכן ההנחיות המקדימות שנתן האדם גוברות על הרצון העכשווי. אולם, בסעיף 32ט(ד) לחוק נקבע, כי על מיופה הכוח להעדיף את ההנחיות המקדימות על פני הרצון העכשווי רק אם הממנה ציין במפורש בייפוי הכוח המתמשך כי זהו רצונו. על אף שקיימת סתירה בין שני סעיפי החוק, המצב הרצוי הוא להשתדל ככל הניתן להימנע מפעולה שהיא בניגוד לרצונו העכשווי של הממנה. לפיכך, אם מיופה הכוח סבור כי קיימת סתירה בין ההנחיות המקדימות, לבין רצון העכשווי, וכי הממנה לא ציין בייפוי הכוח המתמשך שיש להעדיף את ההנחיות המקדימות – על מיופה הכוח לעשות ככל יכולתו כדי להגיע להסכמה עם הממנה על מנת שלא לפעול בניגוד לרצונו העכשווי.

תשומת הלב כי בכל הנוגע לעניין אישי מהותי, או עניין רפואי מהותי – נאסר במפורש על מיופה הכוח לפעול בניגוד לרצונו העכשווי של הממנה.

 

חיובי מיופה הכוח כלפי הממנה

למרות שלרוב, מיופה הכוח הנו איש אמונו וקרובו של האדם הממנה, המחוקק מצא לנכון לקבוע מספר הוראות חוקיות ואתיות, שלפיהם חייב לפעול הממנה: מיומנות, מסירות, ללא התרשלות ובתום לב, לשמירת ענייניו של הממנה. נוסף על כך, ככל שמדובר בבעל מקצוע (רופא, עורך דין ייפוי כוח מתמשך, רואה חשבון וכיוצ”ב), עליו להפעיל את כישוריו המקצועיים, כפי שבעל מקצוע סביר היה מפעיל כלפי לקוחו, לכל הפחות.

 

למשרד עורכי דין וולר ושות’, ניסיון של למעלה מ-40 שנה, בתחום דיני הירושות, הצוואות וייפוי כוח מתמשך. המשרד מלווה לקוחות – עורכי ייפוי כוח מתמשך, בני משפחה ומיופי כוח, בכל שלבי התהליך. בתחומים רגישים אלה כמו ייפוי כוח מתמשך, הניסיון עושה את כל ההבדל. נשמח לסייע לכם בכל הסוגיות, הנושאים והאתגרים. צרו קשר, עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים