top image

יתרונות וחסרונות ייפוי כוח מתמשך

יתרונות ייפוי כוח מתמשך

יתרונות וחסרונות ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי, המאפשר לכל אדם בגיר לקבוע כיצד יראו חייו, החל מהיום שבו יאבד את צלילותו. עד לשנת 2017, לאיבוד כשרות משפטית היתה תוצאה אחת – התערבות של המדינה, ומינוי אפוטרופוס לאותו אדם. מינוי אפוטרופוס הוא הליך מסורבל משפטית, המתערב בזכויותיו של הפרט, מעמיס על בתי המשפט, והופך את חייהם של בני המשפחה המתמנים כאפוטרופוס – לגיהנום. סיבות אלה, בין היתר, הובילו לתיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. מדובר בשינוי תפיסה חוקי: במקום מינוי אפוטרופוס על ידי המדינה – קבלת החלטות של האדם עצמו, על עצמו ועל משפחתו. אם כן, מה היתרונות והחסרונות של ההליך?

 

יתרונות ייפוי כוח מתמשך

קיימים 10 יתרונות מרכזיים בהחלטה על עריכת ייפוי כוח מתמשך:

 

חסרונות ייפוי כוח מתמשך

חרף היתרונות הרבים בהשוואה לפתרון מינוי אפוטרופוס, לייפוי כוח מתמשך קיימים מספר חסרונות:

  • מסמך משפטי ברמת מורכבות גבוהה ביותר. עליו להיות ברור, מדויק וגמיש, והכנתו עשויה להימשך לא מעט זמן.
  • זהות מיופה הכוח. הענקתו לאדם הלא נכון, או בנסיבות הלא נכונות, עלולה דווקא להזיק לממנה.
  • חששות וחסמים פסיכולוגיים. ייפוי הכח המתמשך, מחייב את הממנה, ובפרט כאשר הוא צעיר, להתמודד עם סוגיות מורכבות בעתיד הרחוק. מחקרים מוכיחים כי זהו החסם המשמעותי ביותר לעריכת ייפוי כוח מתמשך.
  • סכסוכים משפחתיים, בעקבות הצבעה על ילד מבין הילדים המקבל מינוי כמיופה כוח, או חשש מניצול ההורה, על ידי אחד מבין הילדים. ניהול לא נכון של הליך ייפוי הכוח, פותח פצעים וקורע, לעיתים, משפחות.
  • חשש מניצול לרעה. הענקת סמכויות למיופה הכוח, מאפשרת לאותו מיופה הכוח לנהל את ענייניו האישיים, הבריאותיים והכלכליים עד ליום מותו של הממנה. לפיכך, אסור לייפות את כוחם של אנשים, מבלי להבין לעומק את ההשלכות, ולייצר הגנות משפטיות וטכניות בהליך. אם כי החוק מסדיר את נושא הדיווחים, ומגביל את הפעולות שיכול מיופה הכוח לבצע, עדיין קיימות פרצות.
  • חשיבות גבוהה מאד לפרוצדורה של עריכת ייפוי הכוח המתמשך, וזהות עורך הדין המטפל.

 

ייפוי כוח מתמשך מול אפוטרופסות

תוחלת החיים הולכת ועולה. מנגד, איכות החיים אינה עולה ומשתפרת, באותה המידה. בני הגיל השלישי צריכים לכלכל עצמם במשך שנים ארוכות יותר, ולהתמודד מול אתגרים חדשים. ההזדקנות בכלל, וההזדקנות המאוחרת בפרט, כרוכות פעמים רבות במגבלות שונות, המשפיעות הן על התפקוד הפיזי, הן על התפקוד המנטאלי, וכפועל יוצא מכך – על הכשירות המשפטית של האדם לקבל החלטות שקולות, צלולות ורצוניות. החוק במדינת ישראל, מעניק היום שני כלים להתמודדות עם מצבים אלה: ייפוי כוח מתמשך (כאשר האדם צלול וכשיר), ומינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט (ללא יכולת השפעה של האדם). בשורה התחתונה, ההבדל המהותי בין מנגנון ייפוי כוח מתמשך לבין מנגנון האפוטרופוסות, טמון באוטונומיה ובכשרות המשפטית של האדם, לקבל החלטות.

 

עו”ד ייפוי כוח מתמשך

החלטות בנושא ייפוי כוח המתמשך, הן החלטות המיועדות לנסיבות קשות מבחינת מקבל ההחלטה. נסיבות שהממנה היה שמח לו לא היו באות כלל לעולם. תהליך עריכת ייפוי הכוח, ההפנמה וקבלת החלטות במקרים אלו, הם בחירה בין אלטרנטיבות גרועות, לבין אלטרנטיבות גרועות יותר. אולם, אין מחלוקת כי היתרונות לייפוי כוח מתמשך, עולים על החסרונות שבמינוי אפוטרופוס ע”י בית המשפט. היערכות מוקדמת מאפשרת לאדם, להתמודד בצורה המיטבית עם אתגרי הזקנה, ולממש את רצונותיו, בכל שלב בהמשך חייו.

במשרד עו”ד וולר ושות’, אנחנו מנסים לבטל את החסרונות. עו”ד ונוטריון פנחס וולר, ייפגש איתך טרם עריכת ייפוי כוח מתמשך, על מנת להבטיח, לתעד ולגבות בראיות משפטיות, את התפקוד ואת הכשירות, ואינך נתונ/ה להשפעה זרה או בלתי הוגנת – במטרה שאף גורם לא יוכל לפסול את ייפוי הכוח המתמשך. במהלך פגישות ההכנה, עו”ד פנחס וולר יסביר ויבטיח שכל ההשלכות והנגזרות מניסוח ייפוי הכוח המתמשך מובנות, וכי אכן את/ה מעוניינ/ת לחתום על המסמך בדעה צלולה ומרצונך החופשי. למותר לציין כי שיחות ופגישות אלה נערכות אך ורק עם הלקוח (הממנה), והן חסויות, סודיות ודיסקרטיות. לעורך דין ונוטריון פנחס וולר, ניסיון רב בתחום עריכת ייפוי כח מתמשך, והתמחות בתחום הצוואות והירושות, במשך למעלה מ-40 שנה. לעו”ד וולר מומחיות וניסיון רב בסיוע ובליווי של הממנים ושל מיופי הכוח המתמשך, לכל אורך הדרך ובכל המצבים הרפואיים, באופן מקצועי, זמין, דיסקרטי ונוח. צוות משרדנו ישמח לתת לכם שירות. מוזמנים ליצור קשר, כבר עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים