top image

סוגי ייפוי כוח מתמשך

סוגי ייפוי כוח מתמשך
נכון להיום, קיימים במדינת ישראל שלושה הסדרים בסיסיים, המאפשרים לכל אדם לחיות את חייו בהתאם לבחירותיו ולרצונו, באמצעות מנגנוני תמיכה, סיוע והגנה, גם אם יכולותיו או כשרותו המשפטית מוגבלות, מסיבה כלשהי, באופן זמני או קבוע. כל אחד, לפי רמת תפקודו, רצונו, צרכיו ויכולותיו. ההסדר המדובר ביותר בשנים האחרונות, הוא “ייפוי כוח מתמשך”. ובאמת, בחיפוש בגוגל מתקבלות 1,270,000 תוצאות לשאילתה בנושא ייפוי כוח מתמשך. הרבה מאד תוצאות, הרבה מאד פרטים מהותיים וטכניים. ננסה לעשות סדר בהסדרים השונים, בסוגי ייפוי הכוח השונים, ובייפוי הכוח המתמשך, עליהם יכול לחתום האדם (הממנה).

מה ההבדל בין ייפוי כוח “רגיל” לבין ייפוי כוח “מתמשך”? 

ההלכה היהודית איפשרה לאדם למנות אדם אחר שייעשה בעבורו פעולה הלכתית או משפטית (“שלוחו של אדם כמותו”). בעקבות ההלכה, חוק השליחות התשכ”ה-1965, קובע כי “שליחות היא יפוי כוחו של שלוח לעשות בשמו או במקומו של שולח פעולה משפטית כלפי צד שלישי”. הפסיקה קבעה כי היקף ההרשאה נקבע על פי הבעת רצונו של השולח כלפי השלוח או כלפי הצד השלישי, גילוי בין בכתב ובין בעל פה… או על ידי התנהגות מפורשת או משתמעת אחרת. אלא שעל פי חוק השליחות, תוקפו של ייפוי הכוח מתבטל אם מייפה הכוח נפטר, או דעתו אינו צלולה עוד – פרט לסוגי ייפוי כוח שנועדו למטרות מיוחדות, כגון ייפוי כוח נוטריוני, ייפוי כוח בלתי חוזר, או ייפוי כוח מתמשך.

מה ההבדל בין ייפוי כוח “בלתי חוזר” לבין ייפוי כוח “מתמשך”? 

ייפוי כוח בלתי חוזר, כפי שרומז שמו, נועד בעיקרו להבטיח זכויות צד שלישי. הוא אינו מוגבל בזמן, אינו ניתן לביטול, ותחולתו נמשכת גם לאחר פטירת הממנה. לעומת זאת, ייפוי כוח מתמשך מתייחס לתקופת חייו של הממנה, ניתן לשינוי ולביטול.

החוק לא מגביל עריכה מקבילה של ייפויי כוח שונים, ואין מניעה ששניהם יתקיימו. מהניסיון, עורכי הדין במשרדנו מבררים במהלך העריכה ועובר לחתימה, האם הממנה חתם בעבר על ייפויי כוח או מסמכים אחרים (כגון הסכם ממון, צוואה, זיכרון דברים, עסקת מתנה וכד’), בנושאים עליהם חל ייפוי הכוח המתמשך. זאת, במטרה לאפשר לממנה לבצע התאמה והלימה בין הוראות הנוגעות לאותו עניין גם אם הן מופיעות במסמכים שונים, ובמטרה לצמצם או למנוע “התנגשות משפטיות” בין הוראות שונות בעתיד.

 

מנגנון צופה פני עתיד

חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנחקק בשנת 1962, קבע את עיקרון העל, לפיו כל אדם כשר לזכויות ולחובות, מלידתו ועד ליום מותו. כל אדם כשר לפעולות משפטיות, זולת אם נשללה או הוגבלה כשרות זו בחוק, או בפסק דין של בית משפט. החוק הגדיר כי פעולות משפטיות של קטין אינן תקפות וניתנות לביטול. קטגוריה שניה הנה של אדם שמחמת מחלת נפש או ליקוי בשכלו אינו מסוגל לדאוג לעניניו, רשאי בית המש­פט להכריזו כ”פסול ­דין”. האפוטרופוס הכללי הוא זה המנהל את ענייניהם של קטינים, ושל בעלי מוגבלות מסויימים, ושל כל אדם אחר שאינו מסוגל לדאוג בכוחות עצמו לענייניו.
כאמור, ייפוי כוח רגיל פוקע במות הממנה, או כאשר הממנה כבר איננו כשיר משפטית. תיקון 18 לחוק, כפי שיוסבר להלן, יצר לראשונה את מושג “ייפוי הכוח המתמשך” – ייפוי כוח שכוחו ממשיך לעמוד ולהיות מחייב, אף כאשר הממנה איננו כשיר עוד, ללא צורך באפוטרופוס.

תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

בשנת 2016, חוקקה הכנסת את תיקון מס’ 18 לחוק. התיקון ערך שינוי חברתי משמעותי, בכך שלראשונה, איפשר לאנשים עם מוגבלות להחליט על חייהם, לבחור, לטעות וללמוד מטעויות. על פי התיקון, לא ימונה לאדם אפוטרופוס, אם ישנן חלופות המגבילות פחות את עצמאותו. לאחר התיקון, קיימות שלוש חלופות משמעותיות:
  • ייפוי כוח מתמשך“. הסדר זה מאפשר לאדם לתכנן את עתידו, ולקבוע מי ירצה שינהל את ענייניו וכיצד, תוך אפשרות למתן הנחיות מקדימות למיופה הכוח. בעת שהאדם כשיר מבחינה גופנית ונפשית, הוא רשאי לקבל החלטה בדבר עריכת ייפוי כוח מתמשך, שיופעל בסיטואציה רפואית, במועד לא ידוע בעתיד. אלא שהעתיד אינו נראה לעין, וקשה לקבל החלטות למגוון הסיטואציות האישיות, הרפואיות, המשפחתיות או הכלכליות. לכן, ייפוי הכוח המתמשך מאפשר לאדם הממנה לבחור האם ברצונו לתת ייפוי כוח מתמשך כללי (לכל העניינים האישיים, הבריאותיים וענייני הרכוש), או ייפוי כוח מתמשך ספציפי, לתחום: רק לעניינים אישיים; רק לענייני רכוש; או רק לענייני בריאות.
  • קבלת החלטות נתמכת“. מינוי תומך בקבלת החלטות, מאפשר לאדם את קבלת הסיוע הנדרש לו, על מנת שיוכל לקבל החלטות בהתאם לרצונותיו ולבחירתו, ולחיות חיים עצמאים. החוק קבע במפורש את האפשרות למנות תומך, והוגדר באופן כללי מהו תפקיד התומך בקבלת החלטות.
  • אפוטרופסות.

ייפוי כוח מתמשך כללי

ייפוי כוח מתמשך כללי, הוא ייפוי הכוח הנפוץ ביותר. בייפוי כוח מתמשך זה, מעניק הממנה ייפוי כוח עבור כל תחומי חייו. משמע, ייפוי כוח עבור ענייניו האישיים, ענייני הרכוש וענייני הבריאות שלו. הממנה רשאי לפרט הנחיות מקדימות בייפוי הכוח המתמשך (לפיהן יפעל מיופה הכוח), או להותיר את שיקול דעת בקבלת ההחלטות בידי מיופה הכוח.

ייפוי כוח מתמשך ספציפי

  • ייפוי כוח לעניינים אישיים – סביבת המגורים, סידורי שגרה, רווחה אישית, מזון, ביגוד, ביקור בבית-הכנסת, מטפל זר, אופן הטיפול וכו’.
  • ייפוי כוח מתמשך לענייני רכוש – נושאים כספים, נכסים מוחשיים ובלתי מוחשיים, של האדם הממנה. נדל”ן, מקרקעין, חשבונות בנק, כרטיסי אשראי, פנסיה (השקעות, מסלולים, משיכת כספים), ביטוחים, עסק, חברה, מניות, השקעות וכיוצ”ב. בנוסף, יכלול ייפוי כוח זה טיפול בהתחייבויותיו של הממנה (תשלומים שוטפים, תשלומי חובה, מיסוי ועוד). לרוב, יכלול ייפוי הכוח המתמשך לעניין רכוש, סדרי עדיפויות למימוש הרכוש, לצורך טיפולים בממנה ובבני משפחתו.
  • ייפוי כוח מתמשך לעניינים רפואיים – יכלול התייחסות לנושאים ולקבלת החלטות הקשורים לעניינים רפואיים, בלבד. דוגמאות נפוצות הן ניתוחים, שיטות טיפול, אשפוזים, החייאה וטיפולים מאריכי חיים, טיפולים סיעודיים, רכישת תרופות, והעלויות לטיפולים הרפואיים. ייפוי כוח זה יכול להיחתם ע”י רופא, עו”ס, פסיכולוג או אח/ות רפואית. אם ייפוי כוח זה לא נחתם בפני עורך דין שהוסמך לעריכת ייפוי כח מתמשך, אזי יש להפקיד אותו באופן אישי, על ידי הממנה במשרדי האפוטרופוס הכללי. מיופה הכוח לפי ייפוי כוח מתמשך, גם אם הוא לעניינים בריאותיים – אינו מוסמך לקבל החלטות, לתת הוראות או לבצע פעולות הקשורות לטיפול רפואי בסוף החיים, לפי חוק החולה הנוטה למות, התשס”ו-2005.

כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך

בכל אחד מסוגי ייפוי הכוח המתמשך, על מיופה הכוח לשלוח לאפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים בקשה לכניסה לתוקף, יחד עם חוות דעת רפואית המעידה על כך שהממנה אינו מסוגל להבין בדבר (או הוכחה אחרת, אם נקבע תנאי אחר לכניסה לתוקף בייפוי הכוח המתמשך). זאת, באמצעות אחת מהדרכים הבאות: מילוי פניה מקוונת דרך מערכת כשרות משפטית Online; באמצעות הדפסת טופס הצהרה על כניסה לתוקף וסריקתו למערכת כשרות משפטית Online (ניתן למלא בהקלדה או באופן ידני); או בהגשה פיזית בהתייצבות אישית של מיופה הכוח במחוז האפוטרופוס הכללי, בהתאם למקום מגורי הממנה.

 

ביטול ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך, הנו מסמך משפטי הפיך. “ביטול ייפוי כוח מתמשך” נועד להפוך את ייפוי הכוח המתמשך, לחסר תוקף. ייפוי כוח מתמשך ניתן לביטול בכמה דרכים:

  • ביטול על ידי הממנה. כל עוד הממנה כשיר, הוא יכול לבטל את ייפוי הכוח בכל עת.
  • ביטול על ידי מיופה הכוח. מיופה הכוח רשאי להתפטר מתפקידו בהודעה לממנה.
  • פקיעה אוטומטית. בחלוף אירוע מסויים אותו קבע הממנה מראש, או במקרים מסוימים כמו פטירת הממנה, פטירת מיופה הכוח, אי כשירות של מיופה הכוח, ועוד.
  • ביטול על ידי בית המשפט לענייני משפחה. במקרים חריגים, בית המשפט יכול לבטל את ייפוי הכוח. בין הנסיבות השכירות לביטול – חשש לניצול לרעה של ייפוי הכוח; פגיעה בטובת הממנה; אי-מילוי תפקיד כראוי על ידי מיופה הכוח; או שינוי נסיבות משמעותי המצדיק את ביטול ייפוי הכוח.

תהליך הביטול כולל הגשת הודעת ביטול לאפוטרופוס הכללי ועדכון הרישום במרשם.

 

פקיעת ייפוי כוח מתמשך

קיימות מספר סיטואציות בהן יפקע תוקף ייפוי הכוח המתמשך, כלומר שייפוי הכוח מבוטל מיסודו, ואין להוראותיו או להנחיות המוקדמות שבו כל תוקף. בין היתר, כאשר תנאי שקבע הממנה התקיים; כאשר נפטר הממנה, או מיופה הכח, ואין מיופה כוח חליפי; התפטרותו של מיופה הכוח; או כאשר מיופה הכוח אינו יכול לשמש מיופה כוח עוד מחמת אי עמידה בדרישות סעיף 32ג’ לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסות (לדוגמה: כאשר הממונה איבד את הכשירות המשפטית, הפך לפושט רגל, איבד רשיון מקצועי וכו’); כאשר הממנה הודיע על ביטול יפוי הכוח המתמשך, אם לא קבע בו שהוא אינו רשאי לבטלו; או כאשר התקבלה תביעה לביטול יפוי כוח מתמשך.

 

לסיכום, למשרד וולר ושות’ למעלה מ-40 שנות ניסיון בדיני הירושות, הצוואות וייפוי כוח מתמשך. המשרד מלווה ממנים, בני משפחה ומיופי כוח, בכל שלבי התהליך ובכל מצב וקושי. בתחומים רגישים אלה כמו ייפוי כוח מתמשך, אנחנו יכולים להבטיח שהניסיון עושה את כל ההבדל. צרו קשר, עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים