top image

בקשה לצו קיום צוואה

בקשה לצו קיום צוואה, צו קיום צוואה

בדיני ירושות וצוואות, הליך בקשה לצו קיום צוואה מהווה נדבך מרכזי. צו קיום צוואה הוא הכרזה רשמית מאת מדינת ישראל (רשם לענייני ירושה במשרד המשפטים), המאשרת את תקפותה של צוואה ומאפשרת את ביצועה בהתאם לרצונו האחרון של המנוח. הבקשה תוגש על ידי הזכאים על-פי הצוואה (הרשומים בצוואה), לאחר פטירת האדם שהותיר אחריו את הצוואה. עם זאת, חוק הירושה מאפשר גם לאדם אחר, שיש לו עניין בקיום הצוואה, להגיש בקשה. סקירה זו נועדה לספק מבט מעמיק ומקיף על התהליך המשפטי הכרוך בבקשת צו קיום צוואה, תוך התייחסות להיבטים המשפטיים, הפרוצדורליים והמעשיים של ההליך.

 

חשיבותו של צו קיום צוואה

צו קיום צוואה מהווה אישור רשמי לתקפות הצוואה ומעניק סמכות חוקית לפעול על פיה. ללא צו קיום צוואה, לא ניתן להוציא לפועל את הוראות הצוואה ולחלק את נכסי העיזבון בהתאם לרצונו של המנוח. חשיבותו של הצו נובעת ממספר היבטים:

  • אישור תקפות הצוואה. הצו מאשר כי הצוואה נערכה כדין, תוך עמידה בכל הדרישות הפורמליות והמהותיות הקבועות בחוק הירושה.
  • הגנה על רצון המנוח. באמצעות הצו, בית המשפט מבטיח כי רצונו האחרון של המנוח יכובד.
  • הגנה על היורשים ומניעת סכסוכים. הצו מספק ודאות משפטית ומונע מחלוקות עתידיות בין היורשים, או מול צדדים שלישיים.
  • אפשרות מימוש הזכויות. הצו מאפשר ליורשים לממש את זכויותיהם על נכסי העיזבון, כולל העברת בעלות על נכסים, גישה לחשבונות בנק וכיוצ”ב.
  • מתן סמכות למנהל העיזבון (אם מונה). אם מונה מנהל עיזבון בצוואה, הצו מאשר את מינויו ומעניק לו את הסמכות לפעול לניהול העיזבון וחלוקתו.

 

  • צוואה מקורית. אין אין בנמצא צוואה מקורית, יש להגיש בקשה להוכחת הצוואה בהעתק.
  • הוכחת פטירה או הוכחת מוות של הזכאים על פי הצוואה שנפטרו לפני המוריש או אחריו.
  • אישור על משלוח הודעה בדבר הגשת הבקשה בדואר רשום לזכאים על פי הצוואה. לחילופין, אישור שהמבקשים הודיעו לזכאים על פי הצוואה, באופן אישי.
  • ייפוי כוח, אם המבקש מיוצג על ידי עורך דין.
  • תשלום אגרת צו קיום צוואה, ודמי פרסום (שובר כתום).
  • אם אחד מהזכאים על פי הצוואה מוותר על חלקו בעיזבון, יש לצרף לבקשה “תצהיר הסתלקות”, חתום על ידי המסתלק ומאומת כדין ע”י עורך דין. קראו כאן הרחבה בנושא הסתלקות מעיזבון.

 

סוגיות מורכבות בהליך בקשת צו קיום צוואה

הליך בקשת צו קיום צוואה עשוי להיות מורכב ולעורר סוגיות משפטיות מאתגרות. מספר נושאים שעשויים להתעורר –

פגמים צורניים בצוואה

צוואה שאינה עומדת בדרישות הצורניות הקבועות בחוק – עלולה להיפסל.

טענות לפגמים בכשרות המצווה

התנגדויות לצוואה עשויות להתבסס על טענות כי המצווה לא היה כשיר נפשית בעת עריכת הצוואה, או כי הצוואה נערכה תחת לחץ או השפעה בלתי הוגנת. במקרים כאלה, בית המשפט יהיה חייב להכריע, על בסיס ראיות ועדויות.

קיומן של מספר צוואות

כאשר קיימות מספר צוואות של אותו מצווה, עולה השאלה איזו מהן משקפת את רצונו האחרון. בית המשפט יבחן את תאריכי הצוואות, את תוכנן ואת הנסיבות שהובילו לעריכתן כדי להכריע בסוגיה זו.

צוואות הדדיות

כאשר בני זוג ערכו צוואות התלויות זו בזו (הדדיות), אם אחד מבני הזוג מבקש לשנות את צוואתו לאחר פטירת בן הזוג השני. ניתן לקרוא הרחבה בנושא צוואה הדדית, כאן.

ירושה בין-לאומית

אם למנוח (המצווה) היו נכסים במדינות שונות או כאשר קיימת שאלה של סמכות שיפוט בינלאומית, עולות סוגיות מורכבות של ברירת דין וסמכות שיפוט.

 

כמה זמן לוקח צו קיום צוואה?

מתן צו קיום צוואה אורך, מניסיוננו, חודשים בודדים. בפרק זמן זה, הרשם לענייני ירושה יבדוק את הבקשה, יפרסם בעיתון את הבקשה, וימתין במשך 14 ימים להתנגדויות. ככל שבחלוף המועד לא יוגשו התנגדויות, יאשר הרשם את נוסח הצוואה, וייתן לו תוקף של פסק דין. במקרה של התנגדויות לבקשה, יעביר הרשם את התיק לבית המשפט. או אז, ההליך יימשך זמן רב.

 

בקשה לצו קיום צוואה מקוון

בשנים האחרונות, ניתן להגיש בקשות באופן מקוון, באמצעות אתר “הרשם לענייני ירושה Onilne”. יש למלא את הטפסים, לאמת אותם, ולשגר אותם. הבקשה המקוונת תוגש ע”י המבקש או ע”י עורך דין (ואז היא מבוצעת באופן מהיר יותר, מקצועי יותר, ובתשלום אגרה מופחתת). לאחר הגשת הבקשה לרשם, יתקבל דואר אלקטרוני על קליטת הבקשה, והמשך הנחיות.

 

תפקידו של עורך הדין בהליך בקשת צו קיום צוואה

מעורבותו של עו”ד מומחה בדיני ירושה וצוואות היא קריטית בהליך בקשת צו קיום צוואה. תפקידו של עורך הדין כולל ייעוץ מקדים לצורך הערכת תקפות הצוואה וסיכויי ההצלחה של הבקשה. לאחר מכן, הכנת הבקשה: ניסוח מקצועי של כתב הבקשה והכנת כל המסמכים הנדרשים, וכן ייצוג משפטי בפני רשם הירושה או בבית המשפט. ככל שקיימות התנגדויות, לעורך הדין תפקיד משמעותי בהתמודדות עם ההתנגדויות ובניהול משא ומתן עם מתנגדים (או אף מתנגדים פוטנציאליים). על עורך הדין לתת מענה לשאלות ועדכון שוטף על התקדמות ההליך.

 

עורך דין צוואות וירושות מומחה

באופן כללי, אין צורך להיות בעלי השכלה משפטית בכדי להגיש בקשה להוצאת צו קיום צוואה. אולם, במקרים מורכבים, אבל מתמשך, סכסוכים במשפחה, יורשים המפוזרים ברחבי העולם, או סתם התמודדות עם בירוקרטיה – יש עדיפות לטיפול על ידי עורך דין. עו”ד ונוטריון פנחס וולר מתמחה בצוואות, ירושות, ובכל ההליכים והערכאות המשפטיות, במשך למעלה מ-40 שנה. צוואות, ירושות, עזבונות, על הסכסוכים המשפחתיים הנלווים לכך, דורשים מומחיות, רגישות, ניסיון מקצועי וניסיון חיים. פנו לעורך דין מומחה, שצבר ניסיון במשך עשרות שנים. צרו קשר, כבר עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים