top image

עורך דין ירושות

עורך דין ירושות

עורך דין ירושות

עורך דין לענייני ירושה (המכונה גם עורך דין לתכנון עיזבון), הוא איש מקצוע המתמחה בסיוע ללקוחות לנווט במורכבות המשפטית של תכנון ירושה ועזבון. עורכי דין לענייני ירושה מסייעים ליחידים ולמשפחות בתכנון עיזבון, המבטיח את חלוקת נכסיהם על פי רצונם לאחר פטירתם, ומונעים סכסוכים משפחתיים. דיני ירושה הנם תחום מסובך ומבלבל. עבודה עם עורך דין ירושה מנוסה יכולה לעשות את כל ההבדל. לעורכי דין לענייני צוואות וירושות, יש את הידע והמומחיות לעזור ללקוחות להבין את זכויותיהם וחובותיהם על פי דיני הירושה. הם יכולים לספק הנחיות כיצד לנהל ולהגן על נכסים, בצורה הוגנת וחוקית, שתעמוד במטרות ויעדיו של הלקוח. כמו כן, עורך הדין מטפל בהסדרת בניהול ההליך המשפטיים, אם יש טענות או ניגודיות בין היורשים.

עורכי דין לענייני ירושה מסייעים גם בעריכת צוואה, שהיא ההליך המשפטי להסדרת עיזבון הנפטר. ההליך כולל משימות כמו חלוקת נכסים בין היורשים, תשלום חובות לנושים, תכנון העיזבון לצורך הפחתת המיסוי על היורשים, והבטחת ביצוע רצונו האחרון של הנפטר. צוואה עשויה להיות הליך ארוך ומורכב, ועבודה עם עורך דין ירושה מנוסה יכולה לסייע לפשט את התהליך ולהבטיח שהכל יטופל כיאות, מבלי לעורר מריבות משפחתיות. עורכי דין לענייני ירושה מספקים גם ייעוץ משפטי והכוונה במגוון נושאים קשורים אחרים, כגון תכנון מס, יצירת נאמנות והקמת נאמנויות. הם יכולים גם לסייע ללקוחות בעריכת ועיון במסמכים משפטיים, כגון נאמנויות וייפוי כוח מתמשך, כדי להבטיח שהם משקפים במדויק את רצונות הלקוח ומחייבים מבחינה משפטית.

 

למה צריך בכלל צוואה?

השאלה הבסיסית היא – למה צריך צוואה. חוק הירושה קובע כי בהיעדר צוואה, חלוקת הרכוש של האדם שנפטר נעשית בהתאם ל”מעגלי קרבה” בין המנוח לבין קרוביו ומשפחתו, בשיעורים קבועים. אולם, חלק מהאנשים מעוניינים להותיר הנחיות – חלוקה שונה בין יורשים, או מעוניינים בהשארת הבהרה נוספת או מפורטת יותר. עריכת צוואה מאפשרת לאדם המצווה לוודא שגם לאחר מותו, רצונו יבוא לידי ביטוי בצורה המדויקת ביותר.

הגנה על צוואה

הגנה על צוואה הנה מכלול הצעדים והפעולות, שעל עורך הדין לבצע, במטרה לוודא את תוקפה וקיומה של הצוואה, ולמניעת התנגדויות לצוואה (ובוודאי את פסילתה). פעולות אלו כוללות עריכת הצוואה בהתאם להוראות הדין, בדיקות רפואיות והערכת כשירות רפואית של המצווה, וכן תכנון פעולות אותן מומלץ ליורשים לנקוט. לצורך הגנה על צוואה, יש לחשוב הן על הפרטים הקטנים, והם על התמונה בכללותה. מניסיוננו, קיימים מספר מצבים, סטטוסים או העדפות אישיות, המחייבים התייחסות מיוחדות בצוואה:

  • ירושה אשר מדירה יורשים טבעיים מהעיזבון. קרי, במקרים בהם המוריש מעוניין כי אחד מהיורשים הטבעיים (לרוב צאצאים), לא יקבל דבר מהעיזבון. כך גם במקרה בו המוריש מעוניין להוריש לעמותות, לתאגידים, למטפל סיעודי וכיוצ”ב.
  • זכויות או נכסים שלא הוסדרו, ושעלול להיות קושי להוריש אותם.
  • בני זוג ידועים בציבור.
  • גרושים, פרודים ו/או משפחות שבראשן הורה עצמאי (משפחות חד-הוריות).
  • זוג בנישואים שניים, כאשר לכל אחד מבני הזוג יש ילדים משלו.

משרד עורכי דין וולר ושות’ משמש כמוקד ידע מקצועי בחיפה והצפון, הן עבור לקוחות והן עבור עורכי דין, בתכנון הגנה על צוואות, במקרים המורכבים ביותר, במשך למעלה מ-40 שנה.

 

עדכון צוואה

המצווה רשאי לשנות את הוראות הצוואה, בהתאם לרצונו, בכל עת. סעיף 36 לחוק הירושה קובע כי המצווה רשאי לבטל צוואתו, באמצעות השמדת הצוואה שנערכה, או על ידי עריכת צוואה חדשה. יחד עם זאת, החוק מורה כי כאשר אדם מבקש לבטל את צוואתו, עליו לעשות זאת באותו האופן שבו הוא ערך את הצוואה. צוואה חדשה ועדכנית, תוביל לביטולה של כל צוואה הקודמת לה ותהפוך לצוואה הקובעת.

אם נערכה צוואה בסיוע עורך דין ירושות וצוואות מומחה, אין צורך “לחדש” או לעדכן אותה. זאת, לאור העובדה שהיא כוללת את הנכסים והזכויות באופן כללי, נוקבת בחלוקה העקרונית של העיזבון, ותתעדכן מאליה. אולם, כאשר האדם המצווה מעוניין לשנות, מהותית, את חלוקת העיזבון, או אם חלו שינויים מהותיים בנכסים, פטירת יורשים, או מבוקש תכנון מיסוי מקרקעין – נדרשת הכנת צוואה חדשה. שינוי או עדכון של צוואה קיימת עלול לעלות סימני שאלה בעתיד סביב רצון המצווה, הסיבות והנסיבות שהובילו אותו לשנות או לעדכן את הצוואה האחרונה, ועלול להוביל לסכסוכי יורשים במשפחה.

ערעור על צוואה (התנגדות לצו ירושה)

צוואה אינה משקפת תמיד את ציפיות היורשים. המציאות מוכיחה שלעיתים, קרובי משפחת הנפטר מוצאים עצמם מול שוקת שבורה, עת שמתגלה כי המנוח הותיר צוואה שונה, או צוואה עדכנית יותר. קיימות דרכים משפטיות רבות להביא לביטול מלא או חלקי של צוואות, ואף לפסילת צוואות, גם במקרים בהם הצוואה נראית תקינה. לזכותו של משרד וולר הצלחות רבות בתחום ערעור על צוואות, בהליכים ובערכאות השונות, וביצירת תקדימים רבים.

 

עורך דין לסכסוכי ירושה

בתי המשפט מפנים, זה שנים רבות, לעו”ד פנחס וולר, לצורך טיפול וגישור בסכסוכי ירושה. אלו מקרים רגישים, בהם היורשים מסוכסכים ורבים ביניהם בכל הנוגע לגורל העיזבון, ולחלקו של כל אחד בו. לעיתים, משפחות מעדיפות להצניע סכסוכים משפטיים, וסכסוכים עסקיים, ולהעביר את הנושא בהסכמה לידי עורך דין אמין. הניסיון, המיומנות, הידע המקצועי, ויכולת הערכת הסיכונים עבור כל אחד מהצדדים, כמו גם החיסיון המוחלט והסודיות שבהליכים, מאפשרים לעיתים לצדדים מסוכסכים להגיע לעמק השווה, במסגרת טיפול משרד וולר ושות’.

 

בחירת עורך דין לענייני ירושה

בבחירת עורך דין לענייני ירושה, צריך לקבל המלצות אישיות מאנשים שאתם סומכים עליהם. חשוב לבחור בעל מקצוע, שיש לו את הידע ואת הניסיון הדרושים, על מנת לספק את הסיוע הטוב ביותר. חשוב לבחור עורך דין, המעודכן בחקיקה ובפסיקה העדכנית. כאשר מראיינים עורכי דין פוטנציאליים לענייני ירושה, כדאי לשאול על השכלתם, ניסיונם ותחומי ההתמחות שלהם. כדאי גם לשאול לגבי שכר הטרחה שלהם וזמינותם, ולהקפיד לקבל הבנה ברורה לגבי השירותים שהם מספקים וכיצד הם יטפלו במקרה שלך. בכל מקרה ובכל בחירה, אנו ממליצים להיעזר בעורך דין לענייני ירושות, בהקדם האפשרי, על מנת שיכיר את הפרטים והגורמים המעורבים בתיק, ויוכל לייצר פתרונות מותאמים.

 

הפקדת צוואה

הפקדת צוואה ברשם לענייני ירושה הינה רשות ולא חובה: הצוואה בתוקף גם ללא הפקדה. עם זאת, אנחנו ממליצים ללקוחותינו, להפקיד את הצוואה ברשם הירושה. כך תישמר הצוואה במקום בטוח, ולאחר פטירת המצווה מובטח כי הצוואה תימצא (ללא נזקים, ללא בלאי, ללא חשש מהסתרת הצוואה ע”י יורשים, וללא חשש לזיופים). לאחר פטירת המצווה, הרשם יעדכן את היורשים כי הופקדה צוואה, והיא תימסר לזוכים על פי הצוואה.
  • ניתן להפקיד צוואה בכתב יד, בעדים, או בפני רשות.
  • ניתן להפקיד מרחוק באופן מקוון או בהתייצבות בלשכות, בזימון תור בלבד.
  • חובה להפקיד את הצוואה המקורית: לא ניתן להפקיד העתק או צילום.
  • בצוואה הדדית יש לבצע הפקדה עבור כל מצווה בנפרד.
  • הפקדת צוואה מרחוק (“הפקדה מקוונת”) היא מעשה אישי. רק המצווה, בעצמו, יכול לבצע הפקדה מהאזור האישי שלו. תשומת הלב כי כי גם מי שהפקיד את הצוואה באופן מקוון, צריך לשלוח את הצוואה המקורית בתוך 45 ימים למשרד רשם הירושה, ולוודא כי התקבלה. אם לא התקבל אישור על ההפקדה, ההפקדה המקוונת מבוטלת.
  • נוטריון יכול להפקיד צוואה נוטריונית עבור מצווה, ככל שהמצווה מעוניין בכך, וזאת תוך 30 יום ממועד עשיית הצוואה.
  • הפקדת צוואה ברשם לענייני ירושה הינה רשות ולא חובה. הצוואה בתוקף גם ללא הפקדה.
  • אין בהפקדת הצוואה כדי להוות אישור לתקינות הצוואה.

 

חלוקת עיזבון באמצעות הסכם חלוקת עיזבון בין יורשים

סעיף 110 לחוק הירושה קובע כי “נכסי העזבון יחולקו בין היורשים על פ׳ הסכם ביניהם או על פי צו בית־המשפט“. חלוקה זו היא הדרך העדיפה על פי המחוקק, והיא אף עדיפה על פני הוראותיו המפורשות של המוריש. במילים אחרות, זו העברת נכסים, למי שהמצווה (המנוח) לא התכוון לזכות. המחוקק קבע כי חלוקת נכסי מקרקעין של העיזבון בין היורשים, איננה “מכירה” (החייבת במס), בתנאים מסויימים. אולם, עסקה בין יורשים על נכסי העיזבון – חייבת במס. לחלוקת העיזבון יש השלכות כלכליות ומשפטיות מהותיות על היורשים, ובראשן – תחולת מיסוי מקרקעין. על מנת להימנע מתשלומי מס מיותרים, יש לתכנן את חלוקת העיזבון מראש.

עבודה עם עורך דין לענייני ירושה יכולה לספק שקט נפשי ולסייע לחלוקת נכסיכם על פי רצונכם, לאחר פטירתכם. בין אם אתם רק מתחילים לחשוב על תכנון עיזבון ובין אם אתם כבר בתהליך של הסדר עיזבון, עורך דין ירושות מנוסה יכול לעזור ללוות אתכם בתהליך ולוודא שהכל יתנהל נכון.

 

עורך דין לענייני ירושה

בכדי להבטיח שרצון המצווה יתממש לאחר מותו, ללא סכסוכים משפחתיים, יש לפנות לעורך דין לכתיבת צוואה. עורך הדין יסייע וידאג לניסוח בהיר של המסמך, על פי כל הוראות הדין. בכך, יצטמצמו הסיכויים לסכסוכי ירושה עתידיים. במהלך למעלה מ-40 שנות עריכת דין, ערך וליווה עו”ד פנחס וולר אלפי לקוחות, שהכינו וערכו צוואות. פעמים רבות, עורכי הדין משמשים כנאמנים או כמנהלי עיזבון, במטרה למנוע סכסוכי ירושה. כמשרד עורכי דין המתמחה בתחום, נשמח להעניק לכם את מיטב שירותי המשרד. צרו קשר, כבר עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים