top image

מינוי אפוטרופוס כאשר הופקד ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך מחליף צורך באפוטרופוס

מינוי אפוטרופוס כאשר הופקד ייפוי כוח מתמשך

במצב בו נשללת כשירותו המשפטית של אדם לקבל החלטות על חייו, ממנה לו בית המשפט אפוטרופוס. במקרה זה, שיקול הדעת של האפוטרופוס מבטל לחלוטין את יכולת ההכרעה, העדפותיו ורצונותיו של האדם. מה קורה כאשר מבוקש מינוי אפוטרופוס על אדם, כאשר הופקד ייפוי כוח מתמשך?

 

כללים למינוי אפוטרופוס על אדם בגיר

סעיף 33א’ לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע כדלקמן:

“לא ימנה בית המשפט אפוטרופוס לאדם בגיר לפי סעיף 33(א)(4) אלא אם כן ראה כי התקיימו כל אלה:

  • בלא מינוי עלולים להפגע זכויות, אינטרסים או צרכים של האדם;
  • לא הופקד אצל האפוטרופוס הכללי יפוי כח מתמשך שערך האדם בעניינים שלגביהם מתבקש המינוי;
  • לא ניתן להשיג את המטרה שלשמה נדרש מינוי אפוטרופוס ולשמור על טובתו של האדם בדרך המגבילה פחות את זכויותיו, חרותו ועצמאותו, לרבות האפשרות למנות תומך בקבלת החלטות לפי סעיף 67ב.”

במילים אחרות: תיקון 18 קבע שיש להימנע ממינוי אפוטרופוס אם הופקד ייפוי כוח מתמשך. כלומר, אפוטרופוס וייפוי כוח מתמשך הם מוסדות שאינם יכולים להתקיים זה בצד זה. אם הוגשה בקשה למינוי אפוטרופוס, והופקד ייפוי כוח מתמשך – ייפוי הכוח גובר. במקרה בו השאיר האדם ייפוי כוח מתמשך, הרי שרצונותיו והחלטותיו מנוסחים וברורים.

 

ייפוי כוח מתמשך מחליף צורך באפוטרופוס

ייפוי הכוח המתמשך מכבד את רצונו של הפרט ואת האוטונומיה שלו. החוק איפשר חלופות משפטיות השמות דגש על כיבוד רצון האדם, מעודדות שיתוף בהחלטות, תמריץ לחיים עצמאיים, הקשבה ואפשרות לאדם לקבוע איך ייראו חייו בעתיד, כאשר יזדקק לסיוע בניהול ענייניו הרכושיים, הרפואיים והאישיים. התיקון לחוק משקף את המעבר מגישה פטרנליסטית לגישה אוטונומית כלפי קבוצות אוכלוסייה שונות. גישה מיטיבה זו מציבה את האדם במרכז ולא את המוגבלות.

 

סדר הדין לבדיקה האם קיים ייפוי כוח מתמשך

בית משפט שהוגשה לו בקשה למינוי אפוטרופוס, מעביר את הבקשה בראש ובראשונה לתגובת האפוטרופוס הכללי. האפוטרופוס הכללי יודיע לביהמ”ש אם האדם הפקיד ייפוי כוח מתמשך המתייחס לאותם עניינים שלשמם מתבקשת אפוטרופוסות (רמ”ש 21463-01-19 ע.א ואח’ נ’ 1. י.א ואח’). עם קבלת הודעת האפוטרופוס הכללי, יהא על בית משפט לנתב את התיק ולדון בעניין.

 

מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט לאחר מינוי מיופה כוח

סעיף 32ח לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע את העקרונות לדרך פעולתו של הממונה. בסעיף קטן (1) נקבע, כי על הממונה “לפעול תוך שמירה על כבודו של הממנה, בדרך שתגביל את זכויותיו וחירותו במידה הפחותה ביותר“. סעיף קטן (3) קובע שיש “לפעול בדרך שתאפשר לממנה לממש את יכולותיו ולשמור על מירב עצמאותו האפשרית בהתאם ליכולותיו“. ואכן, הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופוסות מורות שככלל יש להעדיף את הוראות יפוי הכח המתמשך, שכן הן מהוות “מנגנון הסכמי” המבוסס על יחסי אמון. לצד זאת, סעיף 32כט(א)(3) לחוק מקנה לבית המשפט סמכות במקרים המתאימים לבטל יפוי כח מתמשך, או מינוי לפיו, כאשר נוכח “כי לשם שמירת ענייניו של הממנה אין די ביפוי הכוח ויש למנות לו אפוטרופוס שידאג לעניניו, כולם או חלקם“.

בית המשפט, בעת שעולה טענה בדבר טובתו של הממנה, בוחן כל מקרה על פי נסיבותיו. ככלל, השיקול המנחה את ביהמ”ש הוא טובת האדם הספציפי בעניינו הוא דן, במועד בו נבחן עניינו. הפסיקה (אפ (י-ם) 22318-01-20‏ ‏ מ’ נ’ האפוטרופוס הכללי במחוז ירושלים משרדי ממשלה) דירגה את האפשרויות שפוגעות ברצונו, לכאורה, של הממנה בצורה מופחתת:

  • החלפת מיופה הכוח, במיופה כוח מחליף.
  • הגבלת העניינים בייפוי הכוח שלגביהם יוסמך מיופה הכוח לפעול.
  • קביעת תנאים לפעולותיו של מיופה הכוח, כתנאי להמשך הפעילות.
  • מינוי אפוטרופוס לממנה (במקום או בנוסף על מיופה הכוח).
  • ביטול ייפוי הכוח המתמשך, בנסיבות בהן מיופה הכוח לא הפעיל את הסמכויות שבייפוי הכוח כראוי וכתוצאה מכך נגרמת לממנה פגיעה של ממש.

 

עריכת ייפוי כוח מתמשך

עריכת ייפוי כוח מתמשך אצל עורך דין שהוסמך לכך, היא חובה בסיסית לכל אדם שרוצה להחליט על עצמו גם בשלבים שבו לא יוכל לקבל החלטות ולנהל את ענייניו. אם אתם מתלבטים או שוקלים עריכת ייפוי כוח מתמשך, נשמח לסייע לכם. ניסיון של למעלה מ-40 שנה בתחום ייפוי כוח מתמשך, צוואות וירושות, מבטיחים קשב, הבנה, יכולת הסתכלות מורכבת, ופתרונות מבוססים. משרד עורכי דין וולר ושות’ יכול לענות לכל צרכיכם. צרו קשר, כבר עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים