top image

עורך דין ייפוי כוח מתמשך בחיפה

עורך דין ייפוי כוח מתמשך בחיפה - וולר ושות'

מדינת ישראל מעודדת כתיבת ייפוי כוח מתמשך, כתחליף למינוי אפוטרופוס. המסמך מאפשר לכל אדם בגיר, כשיר וצלול, לקבוע כיצד יטופלו ענייניו האישיים, הרפואיים, הכלכליים והמשפטיים, כאשר לא יוכל לטפל בכך בעצמו. האדם בוחר מרצונו, בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו וכיצד יראו חייו. תאונות, מחלות זקנה, דמנציה, אלצהיימר, מוגבלות נפשית או שכלית – כל אלה עלולות לפגוע בכושר השיפוט של האדם. לעיתים, במהירות או ללא סימנים מעידים. עריכת המסמך יכולה להתבצע אצל עורך דין שהוסמך לכך על ידי משרד המשפטים. לעורך דין ייפוי כוח מתמשך בחיפה ונוטריון פנחס וולר, ניסיון של למעלה מ-40 שנה בתחום הצוואות, הירושות וייפוי כוח מתמשך. הניסיון, הידע וההשכלה, מבטיחים קשב, הבנה, יכולת הסתכלות מורכבת, ופתרונות מקצועיים ומבוססים, עבור כל פונה.

 

מה ההבדל בין יפוי כוח מתמשך לצוואה?

פונים רבים מתבלבלים בין שני המסמכים: צוואה קובעת מה ייעשה ברכוש לאחר פטירת האדם. ייפוי כוח מתמשך קובע כיצד תתקבלנה ההחלטות על חייו, עוד בחייו, במצב בו אין יכולת לקבל החלטות בצורה צלולה ועצמאית. ייפוי כוח מתמשך מהווה מעין “צוואה בחיים“, שההחלטות שבו ייכנסו לתוקף במהלך חייו של עורך המסמך בלבד. כאשר האדם נפטר, פוקע תוקף ייפוי הכוח המתמשך. רק אז נכנסות לתוקף הוראות הצוואה, בכל הנוגע לחלוקת רכוש המנוח.

 

הנושאים אותם מסדיר ייפוי הכוח המתמשך

זהות מיופה הכח

בתמצית, ייפוי הכח המתמשך מעניק סמכויות למיופי כוח, עליהם סומך הממנה. במרבית המקרים, האדם הממנה בוחר בין קרובי משפחתו, ולנושאים אחרים הוא בוחר מיופה כח המבוסס על רקע מקצועי (דוגמת רופא, עו”ס, עו”ד, שותף עסקי וכו’). החוק מאפשר מינוי של יותר ממיופה כח אחד, תוך קביעת סמכויות לכל ממונה והגדרה של אופן קבלת החלטות.

תחומי עיסוק וסמכויות מיופה הכח

ייפוי כח מתמשך יכלול פירוט של סמכויות מיופה הכח, עוסקים בשלושה תחומים עיקריים:

  • עניינים אישיים. קבלת החלטות הנוגעות למקום המגורים וסידורי המגורים של הממנה, מטפלים סיעודיים, שמירה על איכות החיים, פנאי, מראה אישי, מתנות לצאצאים ועוד.
  • עניינים פיננסיים. אלו הם עניינים של ניהול ההון, רכוש, מכירה/ השכרת נכס נדל”ן, השקעות, ניהול קרנות, חסכונות, הון אישי. פעמים רבות יכללו בהן הוראות לגבי המשכיות עסקית, ניהול החברה, הצבעות בדירקטוריון, ועוד.
  • עניינים רפואיים. קבלת החלטות בנוגע לאופן הטיפול, קבלה/ אי קבלת טיפול, הארכת חיים, ועוד. תשומת הלב כי בהתאם לקבוע בסעיף 32לג לחוק, לא ניתן לכלול במסגרת ייפוי הכוח המתמשך “הנחיות מקדימות למיופה כוח בקשר לטיפול רפואי בחולה הנוטה למות”.

באמצעות ייפוי הכח ניתן לקבוע ולעגן את רצון הממנה, להגביל את סמכויות מיופה הכח ו/או לפצל אותן, לפרט הנחיות לביצוע שייושמו בידי מיופה הכח.

התנאים להפעלת ייפוי הכוח

שלב הכניסה לתוקף הוא השלב בו האדם חדל מלהבין בנושא שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך. הממנה רשאי לקבוע בייפוי הכוח המתמשך, את התנאים לכניסתו לתוקף. לצורך הדוגמה – החלטה משותפת של מיופי הכוח עם בנות הזוג או ילדי הממנה, שאינם מיופיי הכוח; או בעקבות אירוע רפואי מסוים (דוגמת אשפוז פסיכיאטרי); ועוד. אם הממנה לא התייחס מפורשות לתנאים אלו בייפוי הכוח המתמשך, ייכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף בהתאם לחוות דעת מומחה, בצירוף הצהרת מיופי הכוח שלפיה הממנה אינו מסוגל להבין בדבר שלשמו ניתן ייפוי הכוח המתמשך.

מגבלות על סמכויותיו של מיופה כוח בייפוי כוח מתמשך

קיימות פעולות שלא ניתן לבצע כלל במסגרת ייפוי כוח מתמשך. סוגים אחרים של פעילויות מחייבות אזכור מפורש בייפוי הכוח, וקיימות גם פעולות שגם אם יצוינו במפורש בייפוי הכוח – בית המשפט יידרש לאשרן.

פיקוח על מיופה הכוח

אחד היתרונות של ייפוי כוח מתמשך על פני אפוטרופוסות, הוא העובדה שאין פיקוח הדוק, ולא נדרשת, ככלל, מעורבות של בית המשפט. עם זאת, בחוק קיימים מנגנוני פיקוח רבים (שהם בגדר רשות); ככל שהממנה מבקש זאת, ניתן להפוך את חלק מהם, או את כולם, למנגנוני פיקוח חובה. לצורך הדוגמה, פיקוח של האפוטרופוס הכללי; מינוי מיודעים (“מפקחים”); או קביעה שנושאים מסויימים יועברו לאישור בית המשפט.

 

תהליך עריכת ייפוי כוח מתמשך במשרד עורכי דין וולר ושות’

תהליך עריכת ייפוי הכוח המתמשך, מבוסס על הוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, ועל הניסיון הארוך שנצבר במשרד עם אלפי לקוחות. השלבים בתהליך:

  • פגישות הכנה עם הממנה. בפגישות, עורכי הדין סוקרים את משמעויות יפוי הכוח המתמשך, החלופות, העניינים במסגרת ייפוי הכוח, המגבלות על קבלת ההחלטות, אפשרויות ביטול ייפוי הכוח, ועוד.  
  • בירור מקיף של הרצונות והצרכים. מצב בריאותי, נפשי, כלכלי, במצבו המשפחתי, מעגלי הקרבה המשפחתיים ויחסי האמון. מטרת הפגישה היא להבין לעומק את רצון המצווה, להציג תרחישים ודילמות, ולנסות לצפות את פני העתיד. רק בצורה זו ניתן לוודא כי רצון הממנה, ישתקף נכונה, ובאופן מדויק וברור, בייפוי הכוח שייכתב.
  • הערכת כשירות. אם קיים חשש שהממנה אינו כשיר, או אם עלולים להיווצר סכסוכים משפחתיים, אנו עוצרים את התהליך. אנו נמליץ לפנות לרופא מומחה, לצורך הערכת כשירות.
  • ניסוח. בשפה פשוטה, ולאחריה עריכה וניסוח באופן ברור וחד משמעי, של רצונות והוראות של הממנה. זאת במטרה למנוע אפשרות של מחלוקת, סכסוך או פרשנות. בהירות המסמך, היא שתקבע את איכותו של המסמך בבוא היום.
  • חתימות. לאחר אישור, חותם הממנה על ייפוי הכוח, וחותם מיופה הכוח.
  • משלוח לאפוטרופוס הכללי. רק לאחר קבלת אישור בכתב על קליטת המסמך, באפוטרופוס הכללי, ההפקדה מאושרת.

 

הסדרת מסמכים משפטיים נוספים

עיסוק בייפוי כוח מתמשך, מחייב ראיה מרחבית, כללית. בהחלט ניתן כי יהיו לאדם הממנה, במקביל, גם ייפוי כוח מתמשך וגם ייפוי כוח בלתי חוזר, צוואה, הסכם ממון, ועוד מסמכים משפטיים מחייבים. החוק, נכון להיום, לא מגביל עריכה מקבילה של מסמכים אלו.

לפיכך, במהלך עריכת המסמכים ועוד טרם החתימה על ייפוי הכוח המתמשך, אנחנו מבררים האם הממנה חתם בעבר על ייפויי כוח או מסמכים משפטיים אחרים, בנושאים עליהם חל ייפוי הכוח המתמשך. כל זאת, במטרה לאפשר לעורך הדין לבצע התאמה והלימה בין הוראות הנוגעות לאותו עניין, ובמטרה לצמצם או למנוע התנגשות אפשרית בין הוראות שונות בעתיד. הקפדה על ההמלצה תקל על יישומן של ההוראות בהתאם לרצונו הרלוונטי של האדם.

 

משרד עורכי דין וולר ושות’, הנו בין המשרדים המובילים בישראל (בדירוג BDI), ובין המובילים בחיפה והצפון. אם אתם מתלבטים או שוקלים לערוך ייפוי כוח מתמשך בחיפה, נשמח להיפגש עמכם ולסייע לכם. ניסיון של למעלה מ-40 שנה בתחום ייפוי כוח מתמשך, צוואות וירושות, מבטיחים קשב, הבנה, יכולת הסתכלות מורכבת, ופתרונות מבוססים. במשרד עורכי דין וולר ושות’, נוכל לענות לכל צרכיכם. צרו קשר, כבר עכשיו.

שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים