top image

השקעת נדל”ן בחיפה

השקעת נדל

השקעת נדל”ן בחיפה

במשך שנים משקיעים העדיפו לרכוש דירות קטנות בחיפה. אולם בשנה האחרונה, מגלים רבים את הנדל”ן בחיפה. על פי משרד האוצר, כרבע מהזוגות הצעירים שרכשו ברבעון הראשון לשנת 2022 דירה בחיפה, הם תושבי מרכז הארץ, שככל הנראה ביצעו את הרכישה לצורך השקעה, תוך ניצול המחירים הזולים של הדירות בעיר. רמת המחירים בחיפה עדיין נמוכה, ומאפשרת גם למשקיעים עם הון עצמי נמוך, לרכוש נכס איכותי באזורים מבוקשים. בנוסף, רמת המחירים הנמוכה מאפשרת תשואה גבוהה עבור השכרת הנכס. כמה נתונים וטיפים להשקעת נדל”ן בחיפה, ששווה להכיר.

סיבות לבחינת השקעת נדל”ן בחיפה:

כמשרד עורכי דין המתמחה למעלה מ-40 שנה במקרקעין, נדל”ן, מיסוי מקרקעין, תכנון ובניה, בחיפה, כמה סיבות לבחון השקעת נדל”ן בחיפה-
  • מחירי נדל”ן נמוכים יחסית לאזור המרכז. בשנים האחרונות נרשמת עליה מסוימת במחיר, אולם הפוטנציאל עדיין גדול. על פי סקירת “כלכליסט” מחודש ספטמבר 2023, המחיר למ”ר ב”פריים לוקיישן” של מרכז הכרמל הוא 28,658 שקל (מול 71 אלף ש”ח בתל אביב, ובירושלים, בשכונת רחביה, כ־40 אלף שקל). לא מפתיע שמרבית הדירות בשכונת הדר הכרמל, שבעבר נחשבה למקום מבוקש, הן בבעלות משקיעים.
  • תשואה גבוהה מהשכרת נכס – אזורים מסויימים בחיפה מעניקים את תשואת השכירות הגבוהה בארץ, סביב 3.5% – 4%.
  • פרויקטים של פינוי בינוי שעתידים לעלות את ערך הדירות – תוכניות פינוי-בינוי בשכונות החוף, צפויות להעלות את ערך הדירות שלידן. בנוסף, תוכניות להריסת שיכוני רכבת רבים בשכונת קריית אליעזר ושכונות מזרח חיפה.
  • היי טק – פארק ההייטק מת”מ, ועבודות ההקמה של הפארק ליד צומת הצ’ק פוסט, מהווים אבן שואבת לתעסוקה איכותית.
  • ניידות ותחבורה – ריבוי אמצעי התחבורה (רכבת, אוטובוסים, מטרונית והרכבל), מנהרות הכרמל, וכן אישור תוכניות לשדרוג שדה התעופה הישן, מאפשרים התניידות נוחה יחסית בתוך העיר חיפה, ובין חיפה ליתר הארץ.
  • תוכניות חיבור חיפה, כחלק מהגוש האורבני הרציף במרכז הארץ. בנוסף, חיפה היא העיר המרכזית במחוז הצפון, דבר המבטיח רמות ביקוש גבוהות יחסית. עם אישור תוכנית מתאר ארצית למפרץ חיפה (תמ”א 75), מפרץ חיפה יהפוך ללב המטרופולין של הצפון.
  • מוסדות השכלה גבוהה –  חיפה היא אחת הערים עם הכי הרבה מוסדות השכלה גבוהה בישראל. אוניברסיטת חיפה, הטכניון, מכללת הכרמל, המכללה למינהל, ועוד. מוסדות אלה מושכים סטודנטים, הנדרשים לשכירת דירות.

בדיקות טרם השקעה בחיפה

כמו כל השקעה, השקעה בדירה בחיפה צריכה להיות זהירה ומחושבת. לצד היתרונות שבהשקעה, לעיר חיפה קיימות מספר בעיות יסודיות, וביניהן –
  • זיהום אויר, כתוצאה מפליטות מזהמים מהתעשיה במפרץ חיפה.
  • עיכוב הפיתוח העירוני, עקב פעילות לפיתוח נמל חיפה. התעצמות והרחבת הפעילות בנמלים, תגביר את פעילות התעשייה המזהמת, תביא לגודש תחבורה, ועוד.
  • נכסים רבים בידי הכנסיה.
  • הגירה שלילית מחיפה.

היתרי בניה בחיפה

בין חודש נובמבר 2022, לחודש יולי 2023, איבדה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בחיפה, את סמכויותיה כוועדה עצמאית מיוחדת. בכך, לא היתה מסוגלת לקדם תוכניות באופן עצמאי, ונדרשה לאישור הוועדה המחוזית. זאת, נוכח תפקודה המקצועי של הוועדה, וכן שיקולים פוליטיים, המונעים קבלת החלטות. המשמעות היא עיכוב משמעותי בקידום תוכניות בחיפה, שפגע מאוד בהתחדשותה. רק בחודש יולי 2023, החזרי שר הפנים את המעמד לוועדה, בכפוף לשורה של התניות.
מספר היתרי הבנייה שרשות מקומית מנפיקה, היא אחד המדדים המשמעותיים ביותר לתפקוד הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. זהו גם מדד ליכולת של העיר לבנות, להתפתח ולצמוח. זה אחד המדדים החשובים היותר עבור משקיעי נדל”ן. אלא שבשנת 2022 ניתנו בעיר חיפה 1,123 היתרים בלבד. לפי הרשות להתחדשות עירונית, חיפה נמצאת במקום השישי ברמה הארצית בהיקף יחידות הדיור שאושרו במסגרת תוכניות להתחדשות עירונית – 9,731 יחידות דיור בלבד. מספר מתחמי ההתחדשות העירונית שנמצאים בביצוע עומד על 7 בלבד. גם כמות היתרי הבנייה להתחדשות עירונית, במתכונת פינוי-בינוי, נמוכה. בשנת 2022 ניתנו בעיר חיפה היתרי בנייה ל־715 יח”ד במתכונת פינוי בינוי. לא בכדי, שלאחרונה הגישו יזמי נדל”ן עתירה לבית המשפט המחוזי בחיפה, כנגד עיריית חיפה, בגין שורה של דרישות והנחיות, המכבידות על קבלת היתרי בנייה לפרויקטים של התחדשות עירונית וגורמת לקיפאון בנייה בעיר.

תמ”א 38 בעיר חיפה

העיר חיפה הובילה בעשור הקודם, בפרויקטי מסוג תמ”א 38, אישרה פרויקטים בהיקפים עצומים, והעניקה שטחים עודפים וזכויות בניה ליזמים. בשנים האחרונות, עצרה העירייה את הפרויקטים, מתוך ראיה כי תמ”א 38 אינה תכנית להתחדשות עירונית אלא תכנית “להתחדשות נדל”ן”, וכן נוכח תלונות תושבים בדבר הפגיעה באופי המרחב העירוני הוותיק והנוף, וטענות להיעדר תשתיות מתאימות לתוספת יחידות דיור.

מסמך מדיניות עדכני תמ”א 38 בחיפה

לאחר מספר שנים של קיפאון, ביום 7/7/2020, אישרה מליאת הועדה המקומית מסמך מדיניות עדכני לתמ”א 38 (“חפ/מד/2500 מסמך מדיניות עירונית לבחינת בקשות להיתרי בניה מכח תמ”א 38”), שהחליף את מסמך המדיניות מ-2016. מסמך המדיניות העדכני, מחלק את חיפה לצירים מרכזיים, בהם תיושם “תמ”א 38 ליזמים”, שכוללת מתן זכויות בנייה מורחבות, ואזורים משניים שבהם תיושם “תמ”א 38 לדיירים”. באזורים המשניים (לדיירים) יינתנו זכויות חיזוק והרחבת דירות וזכויות בנייה נמוכות ליזמים. התוכנית אף קובעת למתחמים לשימור, ואזורים בעלי ערכים מיוחדים, שבהם לא יתאפשר ליישם את התמ”א. מסמך המדיניות כולל הוראות מעבר, הקובעות אילו מבין התוכניות שכבר הוגשו לעירייה יבחנו על פי מסמך המדיניות משנת 2016, ואלו יועברו לבחינה עפ”י המסמך המעודכן. כמו כן, המסמך עתיד להוות בסיס להכנתן של תוכניות מפורטות לשכונות העיר. כך או אחרת, אין ספק כי מסמך המדיניות ייצר וודאות חשובה לעולם הנדל”ן בחיפה, לקצר את משך הליך הוצאת היתר הבניה ולהיטיב הן עם הדיירים והן עם היזמים והקבלנים.

אתגרים בהשקעה בנדל”ן פרויקטי תמ”א 38 בחיפה

עם זאת, בחיפה עדיין קיימים אתגרים רבים בתחום תכנון וביצוע של פרויקטי תמ”א 38. בין היתר, מסמכי בעלות וקניין של הבעלים, היתרי בניה ישנים שאינם מתאימים למצב בשטח, דרישות של העירייה, ועוד. נושאים אלו מביאים את היזמים, לעיתים, לפנות ולעתור לבתי המשפט כנגד עיריית חיפה. וכפי שפסק לאחרונה (9/2023) בית המשפט המחוזי בעניין תוכנית מורדות הכרמל המערביים, “אין בסמכויות התכנוניות של ראש העיר והוועדה המקומית לתכנון ובניה, או בחשיבות עקרון עצמאות שיקול הדעת המנהלי, כדי להצדיק הימשכות וסיבוך הליכי תכנון מעבר לכל פרק זמן סביר”. היכרות ארוכת שנים עם העיר חיפה ועם הגורמים הפועלים בה, ידע משפטי, ניסיון והצלחות ממוקדות – הן בדיוק הסיבה שצריך עורך דין תמ”א 38 בחיפה.

תוכנית לשדרוג שדה התעופה בחיפה

השקעת נדל”ן בחיפה, צריכה להביא נתון נוסף בחשבון: שדרוג שדה התעופה הישן של חיפה. הוועדה הארצית לתכנון ולבניה של תשתיות לאומיות (ות”ל), החליטה בראשית חודש נובמבר 2023, לאשר את תת”ל 80 א’ – תוכנית המסדירה ומרחיבה את השימוש בשדה התעופה בחיפה, לטיסות ליעדים בינלאומיים וארציים, לתעופה מסחרית וכללית. הוועדה אימצה את דוח החוקרת לתוכנית ביחס להשגות שהוגשו לתוכנית ואת עיקר המלצותיה בגינן, והחליטה להעביר את התוכנית לאישור הממשלה. התוכנית, המתפרסת על שטח של כ-125,000 דונם, קובעת את יעודי הקרקע, את שטחי הבנייה, את התנאים לרישוי הבנייה ועוד. עם אישור התוכניות לדדרוג שדה התעופה, הוודאות התכנונית תעלה משמעותית, ותקל על קידום תוכניות בנייה.

נדל”ן מחוץ לשוק בחיפה

נדל”ן “מחוץ לשוק” (Off Market) הוא כינוי לנכסי מקרקעין המוצעים למכירה, אולם אינם מפורסמים באופן רשמי, פומבי, או במאגרי מידע של נדל”ן (Yad2, מדל”ן וכו’). מספר נקודות לגבי נדל”ן מחוץ לשוק:

  • פרטיות. מוכרים עשויים לבחור למכור מחוץ לשוק, במטרה לשמור על פרטיות. לעיתים, לאור זהות המוכרים, ולעיתים לאור מאפיינים ייחודיים של הנכס (מחיר, מיקום).
  • מתווכי נדל”ן עשויים להציע עסקאות מחוץ לשוק ללקוחות נבחרים, ולאפשר לקונים גישה לנכסים שאינם זמינים לציבור הרחב.
  • הזדמנויות ייחודיות. רוכשי דירות עשויים למצוא הזדמנויות ייחודיות בנכסים מחוץ לשוק, לעיתים במחירים תחרותיים יותר. זאת, כיוון שעשויה להיות פחות תחרות בהשוואה לנכסים שפורסמו.
  • בדיקות שוק. מוכרים עשויים לערוך בדיקה של המחיר הפוטנציאלי, על מנת “לבדוק את השוק” ולאמוד עניין ותמחור פוטנציאלי.

עורך דין מקרקעין בחיפה

במשך 40 שנה, מתמחה משרד וולר במקרקעין ובנדל”ן בעיר חיפה. למשרד היכרות ארוכה ועמוקה עם עיריית חיפה, עם הגורמים השונים בייזום נדל”ן, מתווכים, שמאים ועוד. המשרד מדורג בין המשרדים המובילים עפ”י BDI בשנים האחרונות, ומשלב ניסיון משפטי וניהולי בכיר. צרו קשר לייעוץ וליווי של עורך דין מכירת דירה, או עורך דין קניית דירה בחיפה.
שתפו עם חברים
צרו איתנו קשר

מאמרים נוספים